Miłośnicy kolei z Jaworzyny Śląskiej ratują to kolejowe cudo [ZDJĘCIA]

Adrianna Szurman
Adrianna Szurman
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej zbiera pieniądze na transport tego 118 letniego wagonu i przywrócenie mu świetności Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej
Miłośnicy kolei z Jaworzyny Śląskiej ratują kolejny klejowy zabytek. Ogłosili zbiórkę pieniędzy na ten cel na stronie zrzutka.pl Proszą o wsparcie związane z transportem zabytkowego wagonu serii Bi z Dąbrowy Górniczej Ząbkowice do Jaworzyny Śląskiej na teren gminnej bocznicy Jaworzyna Śląska - Pastuchów.

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej ma kolejny eksponat przekazany przez spółkę PKP Energetyka. Mowa o 118-letnim wagonie pasażerskim serii Bi, który od ponad 50 lat stał w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice, gdzie służył jako pomieszczenie warsztatowe a dziś, jako magazyn. Miłośnicy kolei chcą ściągnąć ten wagon do Jaworzyny i odrestaurować.

Jak piszą na stronie zrzutka.pl: wagon został wyprodukowano w 1901 roku niemieckich zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf AG. Po 1945 roku został on przejęty przez Polskie Koleje Państwowe i przydzielono go do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Krakowie. W kolejnych latach przynależał do DOKP w Katowicach
i Wrocławiu. Z opisów na ramie wagonu wynika, iż ostatnia stacją macierzystą wagonu była stacja Nysa.

Z dniem 27 grudnia 1963 roku wagon został skreślony z inwentarza PKP. W roku 1965 wagon ustawiono na terenie
Podstacji Trakcyjnej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. W roku 2018 po zamieszczeniu na profilu społecznościowym relacji z transportu pozyskanego również cennego pudła wagonowego z Jeleniej Góry, otrzymaliśmy informację, że równie cenny wagon znajduje się w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice. Po oględzinach wagonu zdecydowaliśmy się wystąpić do właściciela z wnioskiem o przekazanie wagonu do celów muzealny, na co Zarząd PKP Energetyka wyraził zgodę.

W najbliższych tygodniach wagon zostanie przemieszczony na teren Jaworzyny Śląskiej, gdzie zostanie zabezpieczony oraz poddany dokładnej inwentaryzacji w zakresie braków. Największym kosztem będzie odtworzenie resorów, pozostałe elementy jak koziołki resorowe, zestawy kołowe, widły maźnicze, zderzaki nie stanowią problemu, ponieważ są to elementy znormalizowane i dostępne elementy chociażby z wagonów techniczno gospodarczych.

Ciekawostką jest fakt, że wagon ma zachowaną oryginalną tabliczkę znamionową, co jest niezwykle cenne, ponieważ te zazwyczaj znikały z wagonów i bogaciły zbiory kolekcjonerskie. Będzie to nasz pierwszy wagon posiadający tabliczkę znamionową a co za tym idzie pełną historię, co przy zabytkach jest niezwykle cenne.

Inicjatywę miłośników kolei możecie wesprzeć TUAJ! Cel to zebranie 4 tys. zł. Pomożecie pasjonatom?

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3